29 grudnia 2016

WITAMINA C /MYVITA/

Witam

Witaminy to ważny aspekt dla każdego organizmu. Przyjmujemy je w różnej postaci. Najzdrowsze są te oczywiście pozyskiwane w trakcie jedzenia owoców i warzyw. Witamin jest cała masa. Dziś chciałam się skupić na witaminie C. Jak jej przyswajanie wpływa na organizm? Tego dowiecie się w dzisiejszym poście.


W codziennym jadłospisie automatycznie ją przyswajamy jednak mąż spożywa ją również w postaci proszkowej ze względu na ćwiczenia w domowej siłowni.

Niedawno rozpoczął nowe opakowanie witaminy C, pochodzi ono ze sklepu MyVita.

Witamina C (kwas askorbinowy) to związek, którego właściwości są wykorzystywane w dwojaki sposób. Stosuje się ją w medycynie i kosmetyce. Dziś jednak skupię się na jej właściwościach zdrowotnych jak wpływa na nasz organizm i czy nadmiar jej może szkodzić?



Od producenta:

'Składniki: Witamina C (kwas l-askorbinowy).
Przechowywanie: Przechowywać w temperaturze pokojowej, w sposób niedostępny dla małych dzieci.Nie przekraczać zalecanej dziennej porcji do spożycia w ciągu dnia (1000 mg). Suplementy diety nie mogą być stosowane jako substytut (zamiennik) zróżnicowanej diety. Nie zaleca się kobietom w ciąży, karmiącym oraz dzieciom. 
Sposób użycia: 1000 mg (1250% ZDS*) dziennie wymieszać z wodą lub z sokiem. Spożywać w trakcie posiłku.'

Witamina C działa na wielu płaszczyznach, przyjmowanie jej w sporych dawkach nie szkodzi, ponieważ jej nadmiar wydalany jest wraz z moczem. Przy wzmożonych ćwiczeniach usuwa nadmiar kwasu mlekowego z mięśni. Sama ją podbierałam mężowi latem kiedy wracałam z wyprawy rowerowej. 

Witamina C odpowiada za wytwarzanie kolagenu i elastyny wzmacnia je i uelastycznia (w kosmetyce jest niezastąpiona). 
Pomaga również w udrażnianiu ścian naczyń krwionośnych, przez co komórki otrzymują większe ilości składników odżywczych.

Witamina C wspiera działanie szpiku kostnego, a także odbywającą się w nim produkcję hemoglobiny i tym samym erytrocytów. Ponadto może przeciwdziałać anemii spowodowanej niedoborem żelaza, gdyż obecność kwasu askorbinowego wpływa niezwykle pozytywnie na wchłanianie żelaza przez układ pokarmowy.




Witamina ta jest wszechobecna w pożywieniu czy suplementacji o tym wie każdy. Jednak łatwo jest spowodować jej obniżenie, czasami robimy to nieświadomie. Złe nawyki potrafią ją skutecznie wypędzić z organizmu np:
  1. palenie tytoniu,
  2. spożywanie alkoholu,
  3. gorączkowe infekcje o charakterze nawracającym wynikające z nieodpowiednich działań profilaktycznych,
  4. niektóre leki,
  5. nadmiar stresu – należy zadbać o profilaktykę czynników stresogennych,
  6. klimakterium – inaczej menopauza lub przekwitanie,
  7. ciąża – w tym okresie należy zadbać o większe dawki składników witaminowych,
  8. nadmierne przetwórstwo artykułów żywnościowych,
  9. niewłaściwy, niezdrowy styl życia,gleba uboga w składniki mineralne – rzutuje to na zawartość witamin w produktach otrzymanych na takiej glebie.



Witaminę C poleca się spożywać jesienią i zimą oraz suplementować podczas ciężkich wysiłkach fizycznych. Picie dużej ilości wody podczas wysiłku powoduje, że automatycznie ją wydalamy dlatego nie bójmy się jej dostarczać. Dodatkowe spożywanie witaminy C (lepiej zażywać kapsułki niż preparaty musujące itp.) jest szczególnie ważne w przypadku poważniejszych chorób, takich jak np. anemia wynikająca z niedoboru żelaza.

Ciekawostka
Gdzie znajdziemy ogrom witaminy C? .

• rokitnik zwyczajny – 500-1000 mg
• dzika róża – 430 mg
• pietruszka – 180 mg
• czarna porzeczka – 160 mg


Witamina C poprawia pracę układu krążenia i działa przeciw nowotworowo.

Przy tworzeniu postu korzystałam z materiałów internetowych <TUTAJ> <TUTAJ> <TUTAJ>



pozdrawiam - Magda

23 komentarze:

  1. biorę rutinoscorbin ale lepszym rozwiązaniem byłaby taka witaminka.

    OdpowiedzUsuń
  2. Muszę się w taką witaminkę zaopatrzeć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest tańsza od kapsułek - polecam.

      Usuń
  3. Ja pamiętam o suplementacji witamin, bo szczególnie teraz, z warzyw czy owoców zbyt wiele składników odżywczych się nie dostanie :/

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja wole dostarczać niezbędnych witamin w postaci świeżo wyciskanych soków warzywnych i owocowych. Takie suplementy są to idealne rozwiązanie dla osób które nie mają czasu na taką zabawę z wyciskarką :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jesienią i zimą wydaje mi się, że owoce i warzywa są mniej smaczne i takie inne niż w letnich sezonach, dlatego wolę się teraz suplementować. Od wiosny natomiast wracam do 'sezonowych' witamin.

      Usuń
  5. witaminę C uwielbiam w każdej postaci ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Oj bardzo ważna ta witamina więc warto ją uzupełniać :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja jem np w kg paprykę czerwoną więc mi brak witaminy C nie grozi :P

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja codziennie biorę tran bo bardzo wzmacnia moją odporność, że wcale nie choruję.

    OdpowiedzUsuń
  9. Dobrze jest czasem przypomnieć sobie informacje o witaminach :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo dobrze zebrane informacje na temat witaminy C. Warto pamiętać o suplementacji tej witaminy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To cząstka informacji, w internecie są całe 'poematy' na jej temat.

      Usuń
  11. Czasem sięgam po WitC, ale tej nie znam:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Biorę vitaminkę C tysiąc ♥ i bardzo mi pomaga w utrzymaniu zdrówka :D

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetna! Ja też mam całe opakowanie, na zimę koniecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Oj jak ja dawno nie suplementowałam witaminy C :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widocznie dostarczasz jej wystarczająco organizmowi w pożywieniu.

      Usuń
  15. Pewnie, że sięgam po witaminę C ;)

    OdpowiedzUsuń