15 października 2022

DOMOWA BIBLIOTECZKA - 555 ZAGADEK O BESKIDZIE WYSPOWYM /Dariusz Gacek, Roman Sojda/

Witam


Na rynku czytelniczym pojawiła się nowość bo wydana teraz we wrześniu pt: "555 zagadek o Beskidzie Wyspowym".

Znajdzie ona uznanie u wszystkich turystów i osób lubiących poznawać nasz piękny kraj, zwłaszcza rejony górzyste. Ja czekałam na taką propozycję dość długo i jak widzicie od razu wpadła w moje ręce.

Często się mówi, że w najbliższej okolicy jaką zamieszkujemy znajdują się ciekawe miejsca o jakich nie mamy pojęcia. Zamieszkując Kraków sama jestem tego dobrym przykładem, ponieważ od paru lat zaczęłam zwiedzać okolicę i nie zdawałam sobie sprawy ile interesujących miejsc, obiektów napotkałam i dowiedziałam się o nich niebywałych rzeczy.

Beskid Wyspowy znałam poniekąd, coś tam już zwiedziłam, zobaczyłam, ale czułam spory niedosyt, aż do momentu tej książki napisanej przez Dariusza Gacka i Romana Sojdy.

 


Dariusz Gacek - historyk, przewodnik górski, członek Studenckiego Koła Przewodników Beskidzkich w Katowicach. Mieszkaniec Piekar Śląskich, który w ramach swojej pasji krajoznawczej poznaje polskie góry. Autor opracowań turystycznych poświęconych Górnemu Śląskowi i Beskidom. Maratończyk i ultramaratończyk, dla którego las i góry są drugim domem.

Roman Sojda - katowiczanin z urodzenia i zamieszkania, geolog z wykształcenia, do niedawna pracujący w tym zawodzie, obecnie przewodnik beskidzki i pilot wycieczek, członek Studenckiego Koła Przewodników Beskidzkich w Katowicach. Interesuje się historią i oczywiście turystyką. Poza Beskidami chętnie wyrusza w Tatry, na Jurę Krakowsko-Częstochowską, Roztocze, a za granicą najczęściej wybiera słowackie góry. Beskidem Wyspowym zainteresował się jako nastolatek, jego fascynacja tym regionem trwa do dziś.

Beskid Wyspowy to miejsce przede wszystkim dla tych, którzy nie obawiają się wędrówek po szlakach. To fascynujące miejsce potrafi nas zaskoczyć widokami, a dla tych, którzy lubią sobie urozmaicać wyprawy napotkają w tym miejscu sporo zabytków i miejsc dziewiczych jakie są atrakcją jaką spotkamy w trakcie przechadzki.

Zebrane w książce zagadki ― których jest aż 555 ― dotyczą wielu aspektów wiedzy o Beskidzie Wyspowym i ukazują jego bogate walory krajoznawcze. Są zatem pytania z zakresu szeroko pojętej geografii, geologii, historii, etnografii czy topografii terenu, a nawet dotyczące lokalnej kuchni i miejscowych ciekawostek. Różna jest również trudność zagadek. Z niektórymi bez problemu rozprawi się przeciętny turysta, inne będą wymagały dogłębniejszych poszukiwań. Wszystkie jednak pomogą lepiej przygotować się na wycieczkę po Beskidzie Wyspowym albo przywołają miłe wspomnienia po powrocie z górskiej włóczęgi.
Książka jest przyjemnie wydana. Mieści nie tylko sporą wiedzę, ale liczne zdjęcia jakie znajdziemy w pierwszej jej części.

Teraz, kiedy przed nami już zimniejsza pora roku możemy zapomnieć o wędrówkach. Ale na przyszły sezon, kiedy za oknami spadnie śnieg możemy śmiało zacząć układać plan wycieczek korzystając z "555 zagadek o Beskidzie Wyspowym". Ja osobiście nie przepadam za wycieczkami kiedy jest już zimno, ale znam osoby jakie sobie tego nie odmawiają, dlatego już teraz im pożyczę tą propozycję podróżniczą.

pozdrawiam - Magda

9 komentarzy:

  1. Ja myślę że góry podobnie jak morze mają swójurok neizależnie od sezonu. Gdybym miała możlwość chętnie wybrałabym się w góry:)

    OdpowiedzUsuń
  2. W Beskidach nigdy nie byłam. Mam nadzieję, że kiedyś odwiedzę tamte rejony i wtedy na pewno przyda się ta książka. Tym bardziej, że jak piszesz, są tam zdjęcia, to na pewno chciałabym odwiedzić sfotografowane przez autora miejsca.

    OdpowiedzUsuń
  3. Kocham góry, a dzięki takim książkom można poznać wiele nowych ciekawych miejsc i pogłębić wiedzę na ich temat.

    OdpowiedzUsuń
  4. Góry nie są moją miłością, ale znam wiele osób którym mogłabym polecić tę publikację.

    OdpowiedzUsuń
  5. Chętnie zapoznam się z książką.

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetna pozycja. Również dla tych, którzy uważają że wiedzą wszystko.

    OdpowiedzUsuń
  7. Z przyjemnością skuszę się na tę lekturę. Jestem przekonana, że mi się spodoba.

    OdpowiedzUsuń
  8. Książka idealnie sprawdzi się w roli prezentu dla podróżników.

    OdpowiedzUsuń
  9. Beskid Wyspowy musi być ciekawy, muszę zaplanować sobie krótki wypad.

    OdpowiedzUsuń