9 września 2020

WYDAWNICTWO IUVI - GRETCHEN MCNEIL "ODWET" SERII NIE WKURZAJ SIĘ - TOM 1

Witam

29 lipca Wydawnictwo Iuvi wydało thriller Gretchen McNeil „Odwet” serii „Nie Wkurzaj Się” – tom I. Kiedy w moje ręce trafił świeżo wydany egzemplarz wstrzymałam się od jego pochłonięcia ponieważ wiedziałam, że na jego podstawie powstał serial Netflixa. Byłam ciekawa opinii innych czy warto pierwsze zająć się książką, a może serialem?

Większość osób polecało jednak przeczytać książkę ponieważ jest rozwiniętych w niej o wiele więcej wątków jakie zostały ominięte w serialu. Dlatego po obejrzeniu w drugiej kolejności serialu wydał mi się on jednak dużo gorszy. 

Z mojej strony, polecam Wam zanurzyć się w wersji książkowej. Powieść czyta się bardzo wygodnie, a kartki same wertują się jedna za drugą. Autorka w książce potrafi stworzyć napięcie, ale nie wyjaśnia scen tak od razu, potrafi je przystopować i zaciekawić czytelnika do kolejnych wątków.




Powieść opowiada o czterech licealistkach, których łączy stowarzyszenie „Nie wkurzaj się”. Są to nastolatki o różnych charakterach, zainteresowaniach, celach życiowych. Uczęszczają one do elitarnego liceum, gdzie nie wszyscy uczniowie i nauczyciele postępują właściwie i zgodnie z prawem. To właśnie one chcąc wymierzyć sprawiedliwość karają wszystkich tych, którzy ranią innych. 

Takie wydarzenia nie mają jedynie miejsca w tej książce czy serialu. Na co dzień zauważcie, że w Polsce czy w innym miejscu na świecie w szkołach dochodzi do przemocy, znęcania się nad słabszymi. Często kadra pedagogiczna przymyka przysłowiowe oko na takie zdarzenia jakie dzieją się w szkołach, nie chcąc uczestniczyć w problemach dorastającej młodzieży. Jest to skandal i jednocześnie walka z wiatrakami. 

W książce podoba mi się właśnie to, że te dziewczyny postanawiają anonimowo karać tych, którym się wydaje, że mogą wszystko. Prześladowcy są karani przez NWS dzięki czemu zaprzestają oni swoich złych czynów. Sytuacja się jednak zmienia, kiedy jeden uczeń, jaki ma być przez nich „ukarany” za dokuczanie innym zostaje zamordowany, a przy nim policja znajduje wizytówkę stowarzyszenia. Dziewczyny od tego momentu nie czują się już tak pewnie. O ich ugrupowaniu jak widać, wie ktoś jeszcze. Od tego momentu rozpoczyna się niezwykła gra pozorów, kłamstewek, a nawet wzajemnych podejrzeń.




Po samej okładce wydaje się, że jest to thriller jedynie dla młodzieży. Po przeczytaniu jednak uważam, że posiada on także cechy powieści obyczajowej jak i komediowe i kryminalnej i spodoba się każdemu kto lubi takie klimaty. 

Pomimo, że książkę czyta się przyjemnie to pojawiają się w niej cięższe sceny i wątki jakie uświadamiają nas czytelników, że przedstawiona historia nie jest taka zwykła i pewnie jej zagadkowa fabuła rozwiąże się z ostatnią stroną książki. Wraz z zaliczonymi kartkami w „Odwecie” pojawia się groza, a główne bohaterki zaczynają nawet podejrzewać się nawzajem. Samo zabójstwo w pewnym momencie przechodzi na drugi plan, a pierwsze skrzypce zaczyna odgrywać wątek tej bezradności i braku zaczepienia nad ciągłym myśleniem, że o ich stowarzyszeniu wie ktoś jeszcze. Czytając książkę w niektórych momentach czułam ten strach, w grę zaczęły wchodzić różne emocje.



Bez głównych bohaterek ta książka była by płytka. Dlatego kim one są? Jakie cechy wyróżniaj każdą z nich?

Kitty znakomicie odnajduje się w sporcie, dąży do zostania kapitanem drużyny jest lubiana przez innych i uczuciowa.

Bree – imię kojarzące się jednemu z jej kolegów z serem:) jest spokojna i wrażliwa trzyma się trochę na uboczu lubi słuchać muzyki i ciągle ma nieobecności na wf bo uważa, że to mało istotny przedmiot. 

Olivię cechuje przede wszystkim uroda, chce zadawać się z ważnymi dziewczynami w szkole, w pewnym sensie udaje kogoś innego niż jest. Jej czesne opłaca babcia, sama zaś z matką mieszka dość przeciętnie, a ubrania i makijaż zawdzięcza swojej koleżance Amber z którą się dogaduje. 

Margot to postać nadzwyczajna dla mnie. Bardzo inteligentna, pracowita i ułożona młoda osoba. Mieszka w idealnej rodzinie, jedynie rodzice uważają, że stroni od rówieśników, dlatego dla świętego spokoju zapisuje się do kółka teatralnego w szkole. 

Cztery nastolatki pokazane są w książce jako różne postacie, dlatego w szkole nikt nie przypuszcza, że NWS to one.

Jestem ciekawa kolejnego tomu „Zemsta”...

pozdrawiam - Magda

14 komentarzy:

  1. Zaciekawiła mnie ta historia, a myśl że mogę obejrzeć dodatkowo film na jej podstawie tym bardziej zachęca do tej książki

    OdpowiedzUsuń
  2. Pierwszy tom bardzo mi się podobał, więc czekam na kolejny.

    OdpowiedzUsuń
  3. Chętnie bym po ten tom sięgnęła :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Myśle, ze książka mogłaby mi się spodobać . Serialu na netflixie nie widziałam jeszcze :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wydawało mi się, że to nie jest książka dla mnie, ale nieco zmieniłaś moje podejście :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam thrillery. Książka zapowiada się świetnie❤

    OdpowiedzUsuń
  7. kurcze nie wiem czy bym ją chciała przeczytać, chociaż...
    niby nie dla nie ale może jednak

    OdpowiedzUsuń
  8. Co prawda moja młodzież już kończy liceum, ale może jeszcze będzie miała ochotę zająć się tymi klimatami, tytuł podsunę pod rozwagę. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Mnie do tej książki nie ciągnie, ale recenzje są pozytywne, więc może się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  10. chociaż jestem już trochę stara to bardzo lubię takie historie, więc na pewno sięgnę ;-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Raczej thrillery to nie dlA mnie, ale miłośnicy pewnie chętnie przeczytają...

    OdpowiedzUsuń
  12. Może coś dla mnie. :-) Sprawdzę.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ciekawa fabuła, ale jednak film chyba wolałabym obejrzeć niż czytać 👍

    OdpowiedzUsuń
  14. Jestem bardzo ciekawa tej książki zwłaszcza, że ma tak intrygującą okładkę 😉

    OdpowiedzUsuń