13 grudnia 2021

„Dawne i przyszłe wiedźmy” Alix E. Harrow

Witam

„Dawne i przyszłe wiedźmy” to nowa powieść Alix E. Harrow, autorki bestsellera „Dziesięć tysięcy drzwi”. 
Miała ona premierę w październiku, a wydało ją Wydawnictwo Iuvi.


Nie ma czegoś takiego jak wiedźmy, choć kiedyś były – w dawnych, spowitych mrokiem czasach, zanim zaczęto je palić. Od tego czasu noc należy do mężczyzn z krzyżami i pochodniami, a czary sprowadzają się do ładnych amuletów i dziecięcych rymowanek. Jeśli współczesna kobieta chce sięgnąć po władzę i moc, musi ich poszukać na ulicy. Jak siostry Eastwood.

Może nikt nie opowie ich historii, ponieważ nie jest jeszcze skończona. Niewykluczone, że jesteśmy dopiero u jej początku i całe to zamieszanie-pogmatwanie, którego narobiły, to zaledwie pierwsze uderzenie krzesiwa, pierwsza garść iskier.

Wciąż nie ma czegoś takiego jak wiedźmy.

Zdecydowałam się na tą powieść z elementami fantastyki jedynie ze względu na poprzednią książkę tej autorki pt.„Dziesięć tysięcy drzwi” jaka w nieoczekiwany sposób potrafiła mnie zaciekawić. Przyciąga mnie pióro 
Alix E. Harrow, potrafi ona nie komplikować zdarzeń, a bohaterzy przez nią kreowani są przejrzyści i są postaciami barwnymi.

Nie poczuwam się do bycia sympatyczką literatury fantastycznej, ale powiedzmy sobie w sposób jasny, że możemy się zderzyć z różny jej rodzajem. Dlatego podchodząc na początku z odrobiną niepewności rozpoczęłam czytanie książki „Dawne i przyszłe wiedźmy”. 600 stronic to dość sporo. Sądziłam, że ta powieść może w pewnym momencie mnie znudzić i ją odstawię. Jednak determinacja w niej i dążenie do celu trzech sióstr niewątpliwie postawiła mnie do pionu do tego stopnia, że zdołałam dotrzeć do ostatniej stronicy bez większych przeszkód. Chociaż w niektórych rozdziałam, akcja toczyła się trochę monotonnie. 

Bohaterkami książki są trzy wiedźmy, które są siostrami: Bella, Agnes i Juniper. Wychowane przez babcię jaka była ich nauczycielką i przekazała im wiedzę o magii i czarach. Różnią się one od siebie, ale poznając każdą z nich możemy uznać ich wyjątkowość jaka jest piękna. Historia każdej z nich jest inna. Kiedy spotykają się po latach mają wspólny cel. Jednocząc się zaczynają walczyć o swoje prawa. Ich walka nie jest łatwa, przechodząc przez wiele przeszkód, ale idąc do przodu chcą osiągnąć zamierzony cel.

Książka opowiada o walce jaka jest nieunikniona i jest ważnym elementem do rozwinięcia innych wątków emocjonalnych jak miłość, przyjaźń. To wszystko sprawia, że zobaczymy jak zacięta walka będzie przeplatać się z niesprawiedliwością i wyższością. A to z kolei będzie napędzać siłę tych sióstr. Ten przejaw można porównać z ówczesnymi kobietami jakie walczą o swoje prawa. Żyjąc w świecie w którym dominują mężczyźni chcą one jednocząc się walczyć o swoje prawa. W książce tej przejawia się wątek magii, czarów praktycznie cały czas, ale nie jest on mocny. Autorka w sposób jednostajny, ale nie przesadzony przekazuje czytelnikowi całą otoczkę związaną z magią, mitami czy legendami.
 

pozdrawiam - Magda

7 komentarzy:

  1. Ja też nie przepadam za fantastyką,ale akurat opis tej książki mnie zaciekawił i chyba mogłabym się na nią skusić.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mimo, że lubią fantastykę, to przyznam szczerze, że fabuła mnie jakoś nie pociągnęła.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam ją w planach, chociaż fantastykę czytam już teraz coraz rzadziej ;) Niemniej jestem jej jednak bardzo ciekawa :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo miło spędziłam czas z tą książką, byłam zachwycona jej tematyką i wykonaniem.

    OdpowiedzUsuń
  5. bardzo lubię takie książki, chętnie bym po nią sięgnęła w wolnej chwili :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Fantastyka to nie moja bajka, więc raczej nie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń