9 marca 2023

KORZYSTAŁEŚ Z USŁUGI LUB PRODUKTU? CZY BYŁEŚ ZADOWOLONY? CZYLI PARĘ SŁÓW NA TEMAT BADANIA SATYSFAKCJI KLIENTA

 Witam

Prowadząc firmę, nawet wzorowo musimy dbać dosłownie o każdy szczegół, a priorytetem są tu klienci i ich zadowolenie z usługi lub produktu. W dzisiejszych czasach to klient jest stawiany w centrum i od niego w dużej mierze zależy być, albo nie być danej firmy. Rozpowszechnione serwisy społecznościowe mogą dużo dobrych, albo tych złych informacji podać jakie docierają do szerokiego grona osób. Dlatego firmy dobrze rozwijające się zlecają tak zwane badanie satysfakcji klienta.


Co to jest: badanie satysfakcji klienta?

Nic innego jak pewne metody jakie mają na celu poznać zdanie klienta na dany temat czyli np: o danej usłudze lub produkcie. Metod takiego badania jest kilka. Można udzielać komentarzy, albo w skali 1-10 zaznaczyć wartość. W ten sposób można poznać na jakim poziomie klient jest zadowolony. 

Satysfakcja jaka jest badana może być nawet trwać przez dłuższy okres. Dobrym przykładem jest obsługa pogwarancyjna. Dlatego niektóre firmy takie badania przeprowadzają w dłuższym okresie bo jak wynika jest ono nieco złożone.

Takie zbieranie informacji jest istotne i zaleca się go wykonywać często, ze względu na to, że wcześniej czy później trafi się klient niezadowolony. A taki częściej niż zadowolony, będzie dzielił się swoim negatywnym zdaniem z otoczeniem w emocjach jakie tym bardziej będą w nim buzowały. Takich klientów należy wychwytywać i reagować na jego opinię, by dalej jej nie rozpowszechniał. 

Z badań wynika, że taki osobnik może być kosztowny dla firmy, dlatego że jego opinia może wiele złego wyrządzić. Społeczeństwo w dzisiejszych czasach lubi afery i nimi się nasyca, dlatego wiodące znane marki muszą się pilnować, by usługi lub produkty były na wysokim poziomie tak "podane" by nie można się do niczego przyczepić. Jednak nie ma gwarancji i co pewien czas zdarzyć się mogą pewne wpadki, stąd warto przeprowadzać badanie satysfakcji klienta, aby można zapobiec aferze.

Badanie satysfakcji klienta kontra ankieta 

Najczęściej do przeprowadzenia satysfakcji klienta służy ankieta. To ona, skonstruowana prosto z krótkimi pytaniami, takimi, aby nie zniechęcać zawiera pytania jakich odpowiedzi możemy udzielić sprawnie. Jej dostępność online jest najbardziej powszechna. Wystarczy klik i ankieta się rozpoczyna. Co najczęściej w niej widnieje? Jakie pytania?

-związane z produktem lub usługą, samym zakupem czyli czy sprawnie coś kupiliśmy, czy nam ktoś doradzał, jaki mieliśmy kontakt w razie niewiedzy, oraz ogólne odczucia czyli pewne podsumowanie. 

Aby uzyskać dobre wyniki firma musi wziąć pod uwagę następujące czynniki mające wpływ na zadowolenie klienta takie jak: tempo w jakim zlecenie zostało zrealizowane, czy był dobry kontakt z konsumentem, czy klient korzystający ze strony internetowej nie miał problemów z poruszaniem się po niej i radził sobie w każdej sytuacji, czy jakość produktów była wystarczająca i jak zostaliśmy potraktowani przez obsługę.

Czy mieliście okazję wypełniać ankietę związaną z danym produktem lub usługą?

Może mieliście rozmowę telefoniczną w której osoba przeprowadzała z wami krótki wywiad na temat np: zakupu?

pozdrawiam - Magda

6 komentarzy:

  1. Zdarzyło mi się wypełniać taką ankietę, innym razem miałam rozmowę telefoniczną.

    OdpowiedzUsuń
  2. Często wypełniam takie ankiety pod koniec zakupów kiedy dostane dany produkt :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wyłaniam ankiety najczęściej przychodzą one na e-maila kiedy dostaje daną paczkę i oceniam pracę kuriera :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Często sama prowadzę takie badania satysfakcji ale najczęściej pracowników z racji zawodu.

    OdpowiedzUsuń
  5. Telefonicznie nie uczestniczę w takich ankietach, ale czasami zdarza mi się wypełnić jakąś online.

    OdpowiedzUsuń
  6. Zdarzyło mi się wypełnić ankietę, ale raczej on line

    OdpowiedzUsuń