20 sierpnia 2023

DOMOWA BIBLIOTECZKA - Dzikie Tatry. Poznaj prawdziwe oblicze tatrzańskiej przyrody /Jan Krzeptowski-Sabała, Władysław Bętkowski

Witam


Od zawsze jestem wiernym piechurem i kocham przemierzać zakamarki zwłaszcza górzyste, a że Tatry mam blisko swojego miejsca zamieszkania to bywam w nich dość często. 
 
Zawsze nastawiam się na piesze wyprawy by zdobyć kolejny szczyt, dolinę lub szlak. Ostatnio moje nastawienie co nieco się odmieniło, kiedy natknęłam się na przewodnik Dzikie Tatry. Poznaj prawdziwe oblicze tatrzańskiej przyrody napisany przez dwóch przewodników tatrzańskich: Jana Krzeptowskiego-Sabałę i Władysława Bętkowskiego.




Książka jest bardzo ładnie wydana, począwszy od okładki jaka przedstawia kozicę, symbol gór.

W propozycji tej znajdziemy na wstępie historię Tatr, ogólny opis i mnóstwo ciekawych informacji. Umieszczono tu również opis klimatu i przyrody jaki występuję w tej części naszego kraju.

W dalszej części mamy propozycje tras wycieczek. Mamy je opisane, uwzględniony został tu czas jaki jest potrzebny na przebycie trasy, wraz dystansem. Jest to o tyle istotne, że możemy sobie zaplanować pobyt w górach, a w szczególności dany dzień, aby nie za późno wracać do schroniska i zdążyć przed nocą.

I z tego co zdążyłam przeczytać to praktycznie, wiele mam przed sobą. Trasy są rzetelnie opisane wraz z flora i fauną. I tu możemy się zatrzymać i bliżej poznać rośliny czy zwierzęta. Jest to o tyle ciekawsze, że przemierzając daną trasę nie mamy w głowie, aby ją „zaliczyć” tylko poznać bliżej przyrodę jaka w tym miejscu występuje. Wszystkie nowinki o jakich się dowiadujemy są owiane fotografiami jakie robią ogromne wrażenie, ponieważ uchwycenie natury w Tatrach to coś wyjątkowego i oryginalnego. Dlatego warto jest się zaopatrzyć w dobry aparat by móc samemu uchwycić chwile na trasie szlaku.

Dzikie Tatry to wyjątkowy przewodnik jaki daje nam to czego dotąd nie odkryliśmy będąc w górach. Nie musimy wychodzić na najwyższy szczyt by poczuć adrenalinę i satysfakcję. Wybierając mniej trudne szlaki możemy czasami więcej zobaczyć niż nam się wydaje. W zasięgu naszego wzroku jest tyle ciekawszych propozycji, trzeba się jedynie skupić i spojrzeć na Tatry w inny sposób. Przyroda jaka nas otacza jest niebywała i taka piękna bo stworzona przez Matkę Naturę.

Czy wybierając się w góry ciekawi was flora i fauna?

#wpis sponsorowany

pozdrawiam - Magda

6 komentarzy:

  1. Góry to w ogóle nie moja bajka, ale przewodniki jako takie bardzo cenię - właśnie za to pokazanie rzeczy (z pozoru oczywistych) od zupełnie innej strony

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie jestem specjalna miłośniczką wysokogórskich wędrówek, ale książka na pewno zainteresuje pasjonatów 🙂 Asia z Pisane z uśmiechem

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie znam Tatr, bo takie kilka przypadkowych pobytów, to chyba się nie liczy. Znam za to dobrze wodę na północy Polski :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zawsze jestem zainteresowana również tym tematem, więc to propozycja idealna dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja miłośniczką gór nigdy nie byłam, bo z pewnych względów i tak nie mogłabym chodzić. Jednak wśród moich znajomych jest mnóstwo miłośników wędrówek.

    OdpowiedzUsuń