5 stycznia 2024

DOMOWA BIBLIOTECZKA - Pierwsza pomoc w górach" autorstwa Andrzeja Górki, Łukasza Migiela, Macieja Mikiewicza, Przemysława Gancarczyka, Adama Ubycha

Witam


Kiedy ktoś mnie pyta: urlop w górach czy nad wodą? Odpowiadam bez zastanowienia zawsze, że w górach. Są one dla mnie magiczne, uspakajają mnie i „mówią do mnie” kiedy w nich przebywam. Są moją ostoją i miejscem w którym się resetuję, pomimo przebytej pieszej wycieczki.

Jestem co prawda amatorem górzystych wzniesień i nigdy nie przygotowuję specjalistycznego ekwipunku, ale znam numer do TOPR. Dotychczas z niego nie korzystałam, ale doszłam do wniosku, że warto jest zapoznać się z fachową lekturą - "Pierwsza pomoc w górach" autorstwa Andrzeja Górki, Łukasza Migiela, Macieja Mikiewicza, Przemysława Gancarczyka, Adama Ubycha.




Andrzej Górka – zawodowy ratownik TOPR, ratownik medyczny, przewodnik tatrzański, anglista.

Łukasz Migiel – zawodowy ratownik TOPR, ratownik medyczny, instruktor Europejskiej Rady Resuscytacji.

Maciej Mikiewicz – ratownik TOPR, lekarz specjalista anestezjologii i intensywnej terapii.

Przemysław Gancarczyk – ratownik medyczny, trener symulacji medycznej, koordynator szkoleń dla medyków ratunkowych „Ratunkowa w Roztoce”.

Adam Ubych – ratownik medyczny, ratownik wodny, nauczyciel akademicki, instruktor American Heart Association.

Cenię sobie zawsze książki, poradniki jakie zostały napisane przez fachowców z danej dziedziny. Tu panowie jak widzicie są specjalistami i na co dzień zajmują się ratowaniem życia i udzielaniem pierwszej pomocy.

Książka składa się z 5 rozdziałów z jakich dowiadujemy się dosłownie podstaw niby łatwych, ale zawsze jest dobrze sobie o nich przypomnieć. Czyli jak zaplanować wycieczkę, w co się ubrać i jak dobrze spakować plecak z najpotrzebniejszymi rzeczami. To wszystko znajdziemy w pierwszym rozdziale. A w kolejnych? Dowiadujemy się o pierwszej pomocy, numerach alarmowych, jak zachować w danej sytuacji. Jak postąpić przy różnych obrażeniach ciała spowodowanych np.: porażeniem przez pioruna. Musi być świadomi, że w w górach może nas czy kogoś na szlaku dopaść hipotermia, lawina i w tych sytuacjach nasza pierwsza pomoc może być kluczowa.

Autorzy dokładnie opisują różne przypadki oraz wprowadzili do lektury zabawne, komiksowe rysunki z prostą kreską i kolorami jakie pokazują różne zdarzenia, w sposób „śmieszny”, ale rzeczywisty. Dla mnie jest to o tyle fajne, że z łatwością to przyswoiłam – może dlatego, że jestem wzrokowcem i sporo rzeczy w ten sposób udaje mi się zapamiętać na przyszłość.

Książkę czyta się z uwagą i zrozumieniem. Poruszone tematy są ważne zwłaszcza dla amatorów pieszych wycieczek górskich.

Ten praktyczny poradnik, napisany przez medyków działających na co dzień w górach, powstał z myślą o turystach, narciarzach, wspinaczach i wszystkich innych, którzy spędzają aktywnie czas na szlakach i poza nimi. Pozwoli im nie tylko kalkulować ryzyko związane z zagrożeniami, ale przede wszystkim samodzielnie działać i współpracować z ratownikami podczas wypadku.

#współpraca barterowa
#wpis sponsorowany


pozdrawiam - Magda

5 komentarzy:

  1. Uważam, że tego typu wydanie jest naprawdę ważne dla odbiorców.

    OdpowiedzUsuń
  2. Tematyka, która pokrywa się z moimi czytelniczymi zainteresowaniami, chętnie zwrócę uwagę na ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo wartościowa książka. MONIKA FLOK

    OdpowiedzUsuń
  4. Joanna Postupalska-Bożek07 stycznia, 2024

    Bardzo przydatna książka, dziękuje za polecenie. Z takiej wiedzy warto korzystać

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo wazna ksiazka, nigdy za duzo ostroznosci

    OdpowiedzUsuń