9 lutego 2024

DOMOWA BIBLIOTECZKA - 555 zagadek o Górach Stołowych” autorstwa Anny Zygmy

 Witam


Jako stała bywalczyni pieszych górzystych wycieczek doszłam ostatnio do wniosku, że Góry Stołowe są przeze mnie do zdobycia. Byłam w nich parę razy, ale było to dość dawno i praktycznie ich nie znam. Książka pt. “555 zagadek o Górach Stołowych” autorstwa Anny Zygmy stała się ostatnio moją wieczorną lekturą. Poszerzenie wiedzę na temat tych gór to coś dla mnie bardzo ciekawego i czuję, jakbym była już „jedną nogą” na wycieczce w wakacyjną porą, a może i już na majówkę. 



Góry Stołowe są pasmem górskim w łańcuchu Sudetów Środkowych. Wypiętrzone przed 30 milionami lat są jednymi z nielicznych w Europie. Północno-zachodni jej fragment pasma w okolicach Mieroszowa – Gorzeszowa – Krzeszowa – Chełmska – Okrzeszyna nosi nazwę Zaworów. W 1993 na terenie Gór Stołowych utworzony został Park Narodowy jakiego jestem bardzo ciekawa.

Jako geolog znakomicie odnajduję się w ich budowie geologicznej. Fascynuje mnie to, czuję się jak ryba w wodzie. 

Największa ich część zajmują górnokredowe skały osoadowe niecki śródsudeckiej, w północno-zachodniej części leżące prawie poziomo, w północno-wschodniej zapadające lekko ku południu. Skały te tworzą sześć kompleksów skalnych, są to:

  • piaskowce ciosowe dolne
  • piaskowce glaukonitowe
  • margle ilasto-piaszczyste z wkładkami piaskowca ciosowego
  • margle ilaste
  • piaskowce ciosowe górne


Autorka książki przed dłuższy okres czasowy zbierała różnego rodzaju materiały, które w późniejszym czasie weryfikowała. Był to czas ciężki, ale jak opłacalny. W końcu p. Ania dała nam na tacy multum ciekawych informacji związanych z tym rejonem i ukłon w jej stronę. Mogę sobie jedynie wyobrazić jej wkład w poszukiwaniach map, książek i innych materiałów naukowych jakie pozwoliły jej napisać tą pozycję książkową.

Książka zawiera 42 pytania i tyle samo wyczerpujących odpowiedzi. Autorka w książce zdecydowanie chce zachęcić amatorów pieszych wycieczek, jak i już znawców Gór Stołowych do pogłębienia wiedzy na ich temat. Udziela prostych, zrozumiałych odpowiedzi jakie mają czytelnika zaciekawić i rozpatrzyć czy jego przygoda z tym pasmem zakończy się jedynie na książce? Czy też nastawi nas pozytywnie do zobaczenia szlaków, pięknych krajobrazów.

Książka niewątpliwie rozwiewa wątpliwości i luki jakie już posiadałam. Moja wiedza poszerzyła się o historię gór, zaskoczyła mnie pozytywnie w temacie flory, fauny, różnych zabytków i map. Czytając książkę, stronę za stronicą fajnym dodatkiem są fotografie jakie na pewno dały mi namiastkę tego co mogę zobaczyć na własne oczy.

Jeżeli fascynujecie się górami, chcecie pogłębić swoją wiedzę jak i zobaczyć to czego dotąd w nich nie odkryliście to ta lektura dostarczy wam tych emocji i da szansę na zaplanowanie wypoczynku.

#współpraca barterowa
#wpis sponsorowany


pozdrawiam - Magda

8 komentarzy:

  1. Nie miałam okazji nigdy na zwiedzać tych gór :) Mieszkam na podkarpaciu, znacznie bliżej mi do Bieszczad czy Zakopanego :) Ale niewątpliwie mocno mnie zaciekawiłaś i zachęciłaś!

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię pospacerować po górach , ciekawa książka:) Monika F

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie jestem zwolenniczką takich książek, jednak jak najbardziej wielu osobą się spodoba ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie ma to jak chodzenie po górach. Z pewnością ten sport daje bardzo dużo satysfakcji z osiągniętych szczytów

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie miałam okazji nigdy na zwiedzać tych gór :) Ale jednak wolę morze

    OdpowiedzUsuń
  6. Jak tam pieknie! Marzy mi sie chodzenie po gorach, juz przygotowujemy letnie wakacje :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Góry Stołowe są fantastycznie, chętnie bym tam wróciła

    OdpowiedzUsuń
  8. Z pewnością skuszę się na tę lekturę. Zapowiada się naprawdę interesująco.

    OdpowiedzUsuń